Celem konferencji jest pogłębiona refleksja i dyskusja nad współcześnie ważnym problem wychowania do pokoju, poszukiwania pokojowych dróg przezwyciężania konfliktów oraz budowania społecznych i indywidualnych warunków pokojowego współżycia, zarówno jednostek, jak i narodów. Są to tematy, które szczególnie obecnie coraz silniej określają refleksję i działalność społeczno-pedagogiczną.

Podczas gdy pokój nabiera własnego znaczenia w określonym kontekście, kulturze, umyśle i interpretacji, pojęcie pokoju jako warunku indywidualnego i zbiorowego dobrostanu ogólnie charakteryzuje jego konstrukcję. Procesy, które mogą przyczynić się do dobrostanu, obejmują reakcję na konflikt bez przemocy, dzielenie się władzą, przeciwdziałanie uciskowi, harmonię międzykulturową, współczującą wspólnotę, leczenie fizycznych i społecznych ran, sprawiedliwość naprawczą, wdrażanie kultury z ochroną praw człowieka, ochronę i reprezentację przyrody oraz dzielenie się wizjami pokoju, co jest prekursorem ich realizacji. Wdrażanie lokalnych, tradycyjnych i nowych sposobów uczenia się i dążenia do pokoju stanowi fundament edukacji na rzecz pokoju. Cele konferencji obejmują uczenie się dla pokoju, przez pokój i o pokoju.

Konferencja „Pokój fundamentem człowieczeństwa. Teoria a praktyka edukacyjna” ma na celu zgromadzenie badaczy, praktyków oraz przedstawicieli instytucji edukacyjnych, aby wspólnie analizować i rozwijać metody oraz narzędzia edukacji pokojowej. Interdyscyplinarne podejście do tematyki konferencji pozwoli na integrację różnych perspektyw i doświadczeń, co przyczyni się do wypracowania kompleksowych strategii promujących pokój.

Proponowane obszary tematyczne

  • Teoretyczne podstawy wychowania do pokoju – badania nad filozoficznymi i pedagogicznymi aspektami pokoju.
  • Metody i narzędzia edukacji pokojowej – innowacyjne podejścia i techniki nauczania promujące pokojowe współistnienie.
  • Rola instytucji edukacyjnych w budowaniu pokoju – analiza roli szkół, uczelni i innych instytucji w kształtowaniu postaw pokojowych.
  • Psychospołeczne aspekty wychowania do pokoju – wpływ edukacji na rozwój emocjonalny i społeczny jednostek.
  • Pokojowe rozwiązywanie konfliktów.
  • Globalne wyzwania i inicjatywy pokojowe – międzynarodowe projekty i współpraca w zakresie edukacji pokojowej.

Zachęcamy do zgłaszania referatów, które będą prezentowane w sesjach plenarnych i tematycznych, jak również do udziału w warsztatach i panelach dyskusyjnych.